Vieraskynä: Maksaminen on murroksessa

Koronapandemia on vauhdittanut verkko-ostamista eikä sen suosiolle näy loppua. Sitä mukaa kun ostaminen siirtyy verkkoon, osaavat kuluttajat vaatia yhä enemmän käyttäjäkokemukselta. Tänä päivänä kuluttajat pitävät itsestään selvänä, että ostaminen verkossa on helppoa ja sujuvaa maksaminen mukaan lukien. Mobiilimaksutavoilla maksetaan jo enemmän kuin perinteisellä korttimaksulla, ja ostoksia tehdään yhä useammin älypuhelimella tietokoneen sijasta.

Verkossa ostetaan enemmän ja useammin

Svealla on tutkittu suomalaisten ostokäyttäytymistä verkossa vuodesta 2018 lähtien. Tuorein tutkimus paljastaa, että verkko-ostoksiin käytetään entistä enemmän rahaa ja verkosta myös ostetaan aiempaa useammin. Suomisportissa käytössä olevan Svean maksupalvelun kautta tehtyjen maksujen määrä on tuplaantunut viimeisen vuoden aikana.

Vaikka verkko-ostajien määrä onkin palannut pandemiaa edeltävälle tasolle, käytettiin verkko-ostoksiin 20 prosenttia enemmän rahaa viime vuonna kuin sitä edeltävänä vuonna. Ostoksista yhä suurempi osa on siten siirtynyt kivijalkamyymälästä verkkoon. Kun verkko-ostamisesta ja -maksamisesta tulee yhä rutiininomaisempaa, myös vaatimukset ostamisen sujuvuudelle kasvavat.

Verkko-ostamisen ennustetaan yhä kasvavan etenkin iäkkäimpien verkko-ostajien kohdalla. Yksi neljästä vähintään 65-vuotiaasta verkko-ostajasta uskoo verkko-ostamisensa lisääntyvän vuoden 2022 aikana, kun kaikista vastaajista oston kasvuun uskoo viidesosa.
Ostamisen siirtyessä yhä enemmän verkkoon tulevat maksutavat olemaan yhä tärkeämmässä asemassa.

Ostaminen ja maksaminen siirtyy yhä enemmän mobiiliin

Älypuhelimella on nykypäivänä yhä suurempi rooli verkkokaupassa – ostokset paitsi hoidetaan puhelimella myös maksetaan mobiilimaksulla perinteisten maksutapojen sijaan. Svean verkkokauppatutkimus osoittaa, että mitä nuorempi verkko-ostaja, sitä todennäköisemmin hän tekee ostokset älypuhelimellaan. Siinä missä kaikista verkko-ostajista puolet on käyttänyt älypuhelinta ostosten tekemiseen, on luku jo 82 prosenttia 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä. Alle 45-vuotiaista verkko-ostajista 43 prosenttia ostaa verkosta useammin älypuhelimella kuin muilla laitteilla.

Mobiilimaksaminen on viime vuosina vakiinnuttanut asemansa perinteisempien verkkopankki- ja korttimaksujen rinnalla Suomessa. Mobiilimaksua suositaan etenkin pienempien verkko-ostosten kohdalla, ja vuonna 2021 Svean maksupalvelujen kautta kulkeneista maksuista mobiilimaksu ohitti määrällisesti korttimaksun ensimmäistä kertaa. Mobiilimaksun suosio näkyy myös Suomisport-palvelussa, jossa vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä 29 prosenttia maksuista tehtiin Mobilepaylla, kun taas korttimaksujen osuus jäi viiteen prosenttiin.
Suosituin maksutapa Suomisportissa on edelleen verkkopankkimaksu, kuten verkkokaupassa yleensäkin. Tietokoneen jäädessä taka-alalle tulee mobiilimaksutapojen merkitys verkkokaupassa kuitenkin kasvamaan entisestään.

Maksaminen digitalisoituu huimaa vauhtia

Käteisen rahan käyttö on vähentynyt ja vähenee edelleen sekä Suomessa että maailmalla. Käteisen käytön vähentyminen on kiihdyttänyt myös muiden maksutapojen kehitystä – digitaalisten valuuttojen kehitys on ollut huomattavaa ja tulee yhä kiihtymään. Esimerkiksi Kiina on siirtymässä kokonaan pois käteisen rahan käytöstä ja Euroopan keskuspankki selvittää parhaillaan digitaalisen euron mahdollisuutta, minkä lisäksi virallinen keskuspankin digitaalinen valuutta CBDC (Central Bank Digital Currency) on jo kehitteillä. Markkinoille tulee myös muun muassa PSD2-maksupalveludirektiivin mahdollistamia kolmansien osapuolien tarjoamia palveluita, kuten tilitieto- tai maksutoimeksiantopalveluja. Tulevaisuudessa maksamisen turvallisuus tulee olemaan yhä suuremmassa roolissa, ja biometriset tunnistusmenetelmät tulevat helpottamaan maksamista.

Maksupalveluiden tarjoajana Svea hioo palveluitaan kaiken aikaa vastaamaan maksamisen muuttuvaa ympäristöä samalla kehittäen palveluita digitaalinen tulevaisuus mielessään. Kuka tietää, vaikka Suomisportissakin maksettaisiin tulevaisuudessa kryptovaluutalla.

Svea on eurooppalainen rahoitusalan konserni, joka tarjoaa sujuvimmat maksupalvelut verkkokauppaan ja kivijalkamyymälään sekä kattavan valikoiman rahoituspalveluja niin kuluttajille kuin kaikenkokoisille yrityksille.

Artikkelin on kirjoittanut Viivi Ahlqvist, joka toimii tuotepäällikkönä Svealla.