Urheiluseurojen energiansäästövinkkejä

Energiakriisi eli energian hinnan ja saatavuuden ongelmat haastavat koko yhteiskuntaa Suomessa ja koko Euroopassa. Kansallisen Astetta alemmas -energiansäästökampanjan avulla varmistetaan, että energiaa riittää kaikkeen tarpeelliseen. Suomen Olympiakomitea on mukana kampanjassa ja haastaa mukaan kaikki liikunnan ja urheilun toimijat. Julkaisimme jo aiemmin suosituksia liikuntajärjestöille, urheiluseuroille ja liikuntapaikoille. 

Tämä vinkkilistaus päivittyy säännöllisesti.

Vinkit kimppakyyteihin

Tsekkaa yhdessä sovittu taktiikka kuntoon: kuka ottaa asian esille, miten ohjeistetaan, missä ja milloin asia käsitellään, miten kannustetaan ja miksi kimppakyytien edistäminen on tärkeää?
Ota kulkemiset ja kyydit esille vanhempainilloissa.
Voisiko kimppakyydit järjestää asuinalueittain? Jeesaisiko ja vauhdittaisiko vaikka Whatsapp-ryhmä asiaa?
Kyytiläiset voi ottaa mukaan järkevästi matkan varrelta – kyydin ei tarvitse lähteä aina kotiovelta!
Jos varusteita voi säilyttää treenipaikalla, kulkemiseen tulee joustoa ja kyyteihin lisätilaa.
Tehdään kimppakyydeistä kiva juttu: seuran tai joukkueen aktiivisin kimppakyytitiimi voidaan palkita vaikka kaudenpäättäjäisissä.

Treeneihin pyörällä tai kävellen – vinkit treeneihin liikkumisen

Voiko treenimatkaa hyödyntää alkulämmittelynä? Keskustelkaa seurassa treenimatkojen hyödyntämisestä erityisesti valmennukseen osallistuvien henkilöiden kanssa. Treeneihin liikkuminen on loistava tapa lisätä kokonaisliikuntamäärää.
Tavoitteellista kilpaurheilua harrastavan tulisi liikkua kolmisen tuntia päivässä, eli 20 tuntia viikossa. Terveyden näkökulmasta lapsi tarvitsee liikuntaa vähintään kaksi tuntia päivässä.
Kannusta myös vanhempia! Valmentajat voivat muistuttaa arkiliikunnasta ja kannustaa kulkemaan treenimatkat aktiivisesti. Nuoremmille harrastajille toimiva ratkaisu voi olla vanhemman kanssa pyöräily.
Positiivista palautetta treenimatkaliikkujalle! Valmentajan kannustus ja positiivinen palaute ei maksa mitään, mutta voi vaikuttaa merkittävästi.
Valmentajat ja muut aikuiset ovat tärkeitä esimerkkejä, joten myös heidän kannustamisensa on tärkeää.
Liikuntahaasteesta vauhtia arkiliikuntaan ja puhtia treenimatkoihin? Asian vauhdittamiseksi seura voi käynnistää liikkumishaasteen, esimerkiksi 1–4 viikon jakson, jonka aikana kerätään pisteitä pyöräilystä ja muusta arjen liikunnasta.
Jos varusteita voi säilyttää treenipaikalla, kulkemiseen tulee joustoa. Selvittäkää mahdollisuudet varusteiden säilyttämiseen.

 

Astetta alemmas on Motivan, Energiaviraston, työ- ja elinkeinoministeriön, valtioneuvoston kanslian, ympäristöministeriön ja Sitran yhteistyökampanja. Sen keskiössä ovat konkreettiset ja nopeavaikutteiset toimintaohjeet energiansäästöön suomalaisille kuluttajille, kotitalouksille ja taloyhtiöille. Lisäksi kampanja haastaa suomalaiset organisaatiot ja yhteisöt sitoutumaan oman näkyvän energiateon tekemiseen ja siitä viestimiseen. Lue lisää www.astettaalemmas.fi.

The post Urheiluseurojen energiansäästövinkkejä appeared first on Suomen Olympiakomitea.

HALUAN ETTÄ MINUUN OTETAAN YHTEYTTÄ