Sporttihaku har öppnats – alla hobbyer nu på ett och samma ställe!

Har din förening redan lagt upp sitt utbud i Suomisports Sporttihaku?
Nu är det hög tid att se till att er förening syns – som en del av Olympiska kommitténs nationella höstkampanj Harrastamisen Kipinä!

”Hobby för barn, flickor, pojkar…” är nu i övergången från sommar till höst ett av de mest googlade sökorden i Finland. Googles sökresultat är dock ofta spretiga – diskussionsforum, nyheter, artiklar och enstaka tjänsteleverantörer. Det är fortfarande långt från att hitta en hobby i en idrottsförening och anmäla sig till en aktivitet. Sökmotoroptimering är trots allt inte idrottsföreningarnas kärnkompetens – eller ansvar.

Finlands Olympiska Kommitté har precis lanserat den förnyade tjänsten Sporttihaku, som löser detta problem. Nu finns alla hobbyer samlade på ett ställe – i Suomisports Sporttihaku. Det är en digital marknadsplats för idrottstjänster som samlar idrottsföreningarnas utbud. På en och samma plats kan man enkelt hitta det organiserade idrottsutbudet och anmäla sig. Sporttihaku erbjuder en gratis marknadsföringskanal för föreningarna.

Sanna Mäkelä, verksamhetsledare för Pakilan Voimistelijat, beskriver Sporttihaku som en bra annonseringsplattform för föreningar.

– Med Sporttihaku kan föreningar dela information om sina grupper och aktiviteter och länka direkt från Sporttihaku till föreningens egna webbsidor. Jag tycker det är väldigt viktigt att föreningar utnyttjar olika möjligheter att synliggöra sin verksamhet. Vi vill särskilt nå människor som ännu inte har någon hobby, sammanfattar Mäkelä.

Olympiska kommittén och grenförbunden vill stötta idrottsföreningarnas marknadsföring genom gemensam kommunikation och kampanjer samt genom den nya tjänsten Sporttihaku.
Kampanjen Harrastamisen Kipinä syns i utomhus- och digitalreklam under perioden 4.8–31.9.2023 – på busshållplatser, digitala skärmar i idrottsanläggningar och som nätannonsering. Allt leder direkt till Sporttihaku, där man kan söka aktiviteter.

Nu är det dags för föreningarna att aktivera sig och bli en del av hela idrottsgemenskapens gemensamma satsning – för att barn, unga och vuxna ska röra på sig mer!