
Suomisports Sporttihaku har väckt exceptionellt stort intresse bland föreningar, grenförbund och motionärer. Vi uppmuntrade föreningar och förbund att lägga till sina egna evenemang och tjänster i Sporttihaku under perioden maj–augusti. Genom marknadsföringen av Sporttihaku nådde vi 65 000 förenings- och idrottsaktörer, varav 31 600 bekantade sig med material om hur man tar tjänsten i bruk och använder den.
Marknadsföringen väckte inte bara intresse, utan fick även föreningar och förbund att agera. Antalet evenemang i Suomisport ökade med 16 % under perioden maj–augusti – det skapades 10 900 fler evenemang i Suomisport jämfört med samma period förra året.
Även motionärer hittade till Sporttihaku
Marknadsföringen av Sporttihaku för motionärer lockade 12 650 personer att söka nya aktiviteter under juli–augusti. Synligheten var 1,6 miljoner, och målgruppen som nåddes var 440 000 personer. Olympiafebern fick människor att leta efter nya aktiviteter online – sökningarna efter hobbyer fördubblades när OS startade och minskade mot slutet av augusti.
Intresset och entusiasmen för Sporttihaku var stor i alla målgrupper. Sporttihaku är en gratis och enkel marknadsföringskanal för förbunden och föreningarna, vilket minskar deras eget marknadsföringsarbete och kostnader. Kolla här hur din idrott och förening syns i Sporttihaku. Om dina evenemang ännu inte är med i Sporttihaku, är det dags att åtgärda det snart – vi vill ju inte att finländare som letar efter en ny motionsaktivitet möts av ett ”inget att erbjuda”.
– Vi fortsätter att marknadsföra Sporttihaku till idrottare året runt. De största topparna i sökningarna efter aktiviteter inträffar vid säsongsstart, men hobbyer letas upp online året om. Ju mer omfattande sporttjänsterna finns samlade på ett ställe, desto bättre är kundupplevelsen för dem som söker en aktivitet via Sporttihaku och desto bättre tillgång får människor till organiserade idrottstjänster, säger Hanna Hiilamo, ansvarig för kommunikation och marknadsföring på Suomisport.
Hur kommer man med i Sporttihaku?
Föreningar bör kontinuerligt lägga till sina tjänster och evenemangsannonser i Sporttihaku och hänvisa deltagarna till sina egna webbplatser.
Att skapa en föreningsannons är enkelt och snabbt. Boka en 15-minuters tid med en Suomisport-expert, så fixar vi det tillsammans!
– Låt oss inte låta Google bestämma och styra sökningar till de mest kända aktiviteterna eller de största organisationerna. Med Suomisports riktade sökmotormarknadsföring styr vi dem som söker en ny aktivitet till Sporttihaku – direkt till din förening och hela det organiserade idrottsutbudet, uppmuntrar Hiilamo.