
Mikkelin Voimistelijat har använt Suomisport i sin föreningsvardag sedan 2023. Införandet av Suomisport inleddes i föreningens cheerleadingsektion. Enligt föreningsarbetaren Mirka Jussila har Suomisport varit till stor hjälp särskilt när det gäller att organisera och hantera evenemang.
– Vi hade stött på Suomisport i flera olika sammanhang och hört mycket om tjänsten. Vi upplevde att våra system och verksamhetsmodeller behövde en uppdatering och bestämde oss för att ta Suomisport i bruk i vår vardag.
Jussila påminner om att införandet inte skedde över en natt.

Vi ville ta våra första steg med Suomisport i lugn och ro.
Det var viktigt för oss att plattformen skulle bli en naturlig del av vår vardag – omsorgsfullt, inte förhastat.
– Vi har fått positiv feedback från våra medlemmar ända från början. Suomisport har upplevts som tydligt och ett stöd i föreningens vardag. Det har visat att förändringen har varit värd det.
– Föräldrarna har särskilt lyft fram hur smidigt det är att markera deltagande och frånvaro. Även kommunikationen via tjänsten har upplevts som fungerande, tillägger Jussila.
Självklart har det också funnits tillfällen till lärande.
– Förvirring hör också till processen. Suomisport är absolut inte ett svårt system att ta till sig, och vi har alltid fått hjälp när det har behövts. Vi har aldrig behövt klura ut allt på egen hand, fortsätter Jussila.
Realtidsöversikt över anmälningar och betalningar
På Mikkelin Voimistelijat har Suomisport haft en viktig roll när det gäller att skapa och hantera evenemang. Med hjälp av Suomisport kan föreningar skapa både enstaka och återkommande evenemang.
– Det här har sparat enormt mycket tid. Deltagarna anmäler sig direkt via Suomisport, vilket minskar behovet av exempelvis e-postkorrespondens och manuella tabeller för oss. Det är lätt att hantera evenemang och tidtabeller, vi ser anmälningsläget i realtid och betalningarna sker i samband med anmälningarna. Om något ändras i evenemanget kan vi också meddela deltagarna direkt via tjänsten.
Jussila påminner om att man inte behöver ta till sig allt på en gång.
– Vi har fortfarande mycket att lära. Det är inte nödvändigt att ta hela tjänsten i bruk på en gång. Vi har upplevt att det bästa tillvägagångssättet är att börja med de delar och funktioner som är viktigast för vår vardag i föreningen. När vissa delar fungerar, blir det lättare att utöka användningen.
– Även om förändringen kan kännas krävande i början vill jag uppmuntra andra att ta steget – det är värt det. När det administrativa arbetet blir lättare, frigörs mer tid till själva föreningsverksamheten. Det har varit den mest konkreta förändringen i vår vardag. Digitala tjänster är en så naturlig del av människors vardag att det nästan vore konstigt att inte hänga med i utvecklingen. Förändringen har varit positiv både för våra medlemmar och för andra aktörer.