
Urheiluseurat tavoittavat lähes kaksi miljoonaa suomalaista – mutta näkyykö teidän seuranne siellä, missä harrastajat ja perheet etsivät uutta tekemistä? Kilpailu huomiosta on kovaa. Tässä blogissa jaamme viisi vinkkiä, joiden avulla urheiluseuran markkinointi erottuu ja tavoittaa oikeat kohderyhmät.
1. Tuotteistakaa seura kiinnostavaksi
Seuran ”tuote” on urheilutoiminta, mutta pelkkä lajin tai seurabrändin vetovoima ei välttämättä riitä. Miettikää, kenelle seuran toiminta on tarkoitettu, ja paketoikaa se houkuttelevaksi kyseiselle kohderyhmälle.
Vinkki: Antakaa joukkueille, ryhmille ja palveluille houkuttelevat ja selkeät nimet. Jos ideat ovat lopussa, mallia voi ottaa lajiliiton hyväksi todetuista konsepteista.
Esimerkkejä:
- Kunnariketun Pesisliikkari (Pesäpalloliitto)
- Leijona-kiekkokoulu (Jääkiekkoliitto)
- Perhefutis (Palloliitto)
- Yleisurheilukoulu (Suomen yleisurheilu)
- Ninjagym (Voimisteluliitto)
2. Olkaa läsnä oikeissa paikoissa
Monikanavainen viestintä on nykypäivää. Seuran kannattaa valita omalle kohderyhmälle sopivimmat.
- Nettisivut – Helppokäyttöiset ja ajantasaiset sivut ovat viestinnän perusta. Lajiin liittyviä avainsanoja kannattaa käyttää otsikoissa ja teksteissä, sillä se antaa sivustolle näkyvyyttä hakukoneissa.
- Facebook ja Instagram – Sosiaalinen media on tärkein tapa viestiä ja tavoittaa uusia ja nykyisiä jäseniä.
- Uutiskirje ja jäsenpalvelusta viestintä – Seuran perustiedottaminen kannattaa hoitaa jäsenpalvelusta tai uutiskirjeen avulla.
- Tiktok, Snapchat – Nämä voivat olla hyviä lisäkanavia nuoremman yleisön tavoittamiseen.
- Vinkki: Kokeilkaa myös maksettua mainontaa! Esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonta on oikein kohdennettuna edullista ja tehokasta.
3. Perinteiset keinot toimivat edelleen
Urheiluseurat ovat lähellä paikallisia ihmisiä, joten myös perinteinen markkinointi kannattaa.
- Julisteet ja ilmoitustaulut – Laittakaa mainoksia lähikauppaan, kirjastoon ja muille julkisille paikoille.
- Tienvarsimainonta – Seuralogo ja ytimekäs viesti voivat kiinnittää ohikulkijoiden huomion.
- Koulut ja päiväkodit –Järjestäkää lajin kokeilupäiviä kouluille tai kutsukaa vaikka eskarilaiset kokeilemaan lajia. Antakaa etukuponki tai tarjotkaa 1–2 ilmaista kokeilukertaa ilmoittautuneelle.
Muistakaa selvittää aina ensin paikkakunnan säännöt liittyen markkinointiin varhaiskasvatuksessa ja kouluissa.
4. Hyödynnä suosittelua ja fiiliksen jakamista
Tyytyväinen jäsen on seuran paras markkinoija. Hyvä kokemus leviää usein luonnostaan – ja siihen voi myös kannustaa.
- Kehottakaa seura-aktiiveja jakamaan tietoa esimerkiksi paikallisissa Facebook-ryhmissä.
- Kannustakaa jäseniä jakamaan kokemuksia ja tunnelmia omissa kanavissaan.
- Julkaiskaa fiiliskuvia ja videoita, joita on helppo jakaa – esimerkiksi tapahtumien yhteydessä. Yhtenäinen hashtag tukee näkyvyyttä.
5. Hyödynnä urheilun omat kanavat
Suomessa on eri arvioiden mukaan 8000–10 000 liikunta- ja urheilutoimintaa järjestävää yhdistystä, sekä lisäksi yksityisen sektorin palveluntarjoajat.
Seuran kannattaa olla mukana kaikissa urheilun omissa kanavissa. Tuokaa seuran toiminta esille Sporttihakuun, jota Suomen Olympiakomitea markkinoi valtakunnallisesti. Se helpottaa uusien harrastajien löytämistä ja parantaa seurannäkyvyyttä.
Mikä näistä keinoista toimii parhaiten teidän seurallenne?