Päivitetty 10.3.2025
Suomisport palvelukuvaus
Suomisport on koko urheiluyhteisön oma palvelu, jonka käyttäjiä ovat urheilun ja liikunnan kuluttajat, urheiluseurat, lajiliitot ja muut Suomen Olympiakomitean jäsenjärjestöt. Palvelu on Suomen Olympiakomitea ry:n tarjoama jäsenpalvelu.
Suomisportin selainversiosta ja Suomisport-mobiilisovelluksesta löytyvät kaikki tarpeelliset urheilun palvelut, mitkä helpottavat urheilijoiden, harrastajien, huoltajien, valmentajien, vapaaehtoisten sekä liitto- ja seuratoimijoiden urheilutoiminnan arkea.
Palvelu on käytettävissä 24/7 ja palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Selainversio toimii osoitteessa: https://www.suomisport.fi
Sovelluksen saa ladattua puhelimeen AppStoresta ja Google Playsta.
Suomisportia käytetään luomalla palveluun henkilökohtainen Sporttitili. Sporttitili on kaiken keskiössä: siellä jokainen päivittää henkilökohtaiset perustietonsa ja näkee omaan ja perheensä urheiluharrastamiseen ja maksuihin liittyvät tiedot reaaliajassa. Sporttitililtä löytyvät: harrastukset ja tapahtumat, treenikalenterit, maksut, viestit sekä urheilun tarjoamat räätälöidyt edut. Palvelu auttaa vanhempia ja lapsia hallinnoimaan lajiriippumattomasti omaa harrastusarkea.
Suomisport toimii urheiluseuroille ja muille organisaatioille kuten verkkokauppa, josta kukuttajat voivat hankkia urheilun palveluita tai tuotteita. Urheiluorganisaatiot ovat Suomisportissa kauppiaita ja organisaatioiden ja kuluttajien välinen rahaliikenne hoituu ilman laskutusta, verkkomaksuina. Suomisportin avulla lajiliitto voi myydä kilpailulisenssejä / pelipasseja ja vakuutuksia sekä tarjota erilaisia tapahtumia kuten koulutuksia, kursseja ja leirejä sekä myöntää liikkujille erilaisia tunnustuksia eli meriittejä.
Urheiluseuralle Suomisport toimii jäsenpalveluna, jossa seura voi hallita sen ryhmiä, joukkueita ja tapahtumia sekä hoitaa kausi- ja toimintamaksuja, jäsenyyksiä sekä viestintää.
Sporttihaku on Suomisportissa olevien palveluiden julkinen verkkokauppa, jonne nousevat näkyville kaikki urheiluseurojen ja muiden organisaatioiden julkiseksi määritellyt tapahtumat ja tuotteet. Sporttihausta urheilun kuluttaja voi löytää uuden harrastuksen, ilmoittautua mukana ja maksaa.
Suomisportin käyttö edistää koko urheiluyhteisön digitaalisuutta ja sen käytön tuloksena syntyy liikunta- ja urheilutiedon laadukasta tietoa lajiliittojen, urheiluseurojen, viranomaisten ja tutkijoiden käyttöön.
Suomisportin urheiluyhteisölle tuottaa Olympiakomitea yhteistyössä ohjelmistotalo Vincit Oyj:n ja maksupalvelujen tarjoajan Svea Payments Oy:n kanssa.
Maksupalvelu
Suomisport-palveluun on sulautettu Svea Payments Oy:n tuottama maksupalvelu, joka mahdollistaa sujuvan , turvallisen ja monipuolisen maksamisen yleisimmillä markkinoilla olevilla maksutavoilla. Suomisportin maksuliikenne helpottaa oleellisesti organisaatioiden maksujen hallintaa.
Maksupalvelutoimintojen kautta maksutieto on heti ajan tasalla kaikille käyttäjille ja palveluita tarjoavilta organisaatioilta (urheiluseurat, lajiliitot/jäsenjärjestöt) poistuu iso osa luottoriskistä sekä tarve neuvotella erikseen maksupalvelusopimuksista.
Svea Payments varmistaa, että lajiliitto ja urheiluseura saavat varmasti urheilun kuluttajien suorittamat maksut pankkitililleen. Laskulla maksamisen osalta yhteistyökumppanina on Svea Perintä Oy, joka huolehtii tarvittaessa laskun ja erämaksujen perinnästä, lajiliiton tai urheiluseuran saadessa aina niille kohdistetut maksut Svea Paymentsin asiakastililtä.
Maksupalvelu edellyttää, että lajiliitto tai urheiluseura tekee erillisen sopimuksen Svea Payments Oy:n kanssa. Maksupalvelun käyttöönotto on lajiliitoille ja seuroille veloitukseton. Tutustu maksupalvelun erilliseen kuvaukseen.
Suomisport lajiliitoille ja Olympiakomitean jäsenjärjestöille
Suomisportin avulla lajiliitto tai muu Suomen Olympiakomitean jäsenjärjestö voi myydä kilpailulisenssejä / pelipasseja ja vakuutuksia sekä tarjota erilaisia tapahtumia: koulutuksia, kursseja ja leirejä sekä myöntää liikkujille erilaisia tunnustuksia eli meriittejä.
Palvelussa lajiliitto hallinnoi omia palvelujaan: lisenssejä̈ / pelipasseja, vakuutuksia, tapahtumia sekä näihin liittyviä urheilija- ja liikkujatietoja sekä meriittejä. Palvelu sisältää edellä mainittuihin päätoimintoihin liittyvät tukitoiminnot kuten esimerkiksi Suomisportin asiakaspalvelun, raportoinnin sekä avoimet rajapinnat integraatioita varten. Suomisport on yhdistettävissä yleisimpiin taloushallinnon palveluihin Netvisoriin ja Procountoriin.
Suomisport / Suomen Olympiakomitea toimii vakuutusasiamiehenä OP Pohjolan lajiliittojen vakuutuksille. Suomisport on kiinteästi integroitu OP:n vakuutusjärjestelmään. Tällöin harrastajan tai urheilijan hankkiman liiton vakuutusturvan tiedot siirretään automaattisesti määräajoin vakuutusjärjestelmään. Tämän lisäksi Pohjolan korvauskäsittelijöillä on rajattu näkymä suoraan Palvelun vakuutustietoihin.
Suomisport vakuutusasiamiehen roolissa yhdessä lajiliiton kanssa on vastuussa, että liikkuja on informoitu vakuutuksista ja sen ehdoista ja että dokumentit ovat ajantasaisia ja oikeita. Liikkuja pääsee omalta Sporttitililtä vakuutuskortista klikkaamalla katsomaan vakuutusdokumentit.
Suomisport urheiluseuroille
Suomisportin avulla urheiluseura voi hallita seuransa arjen toimintoja kätevästi yhdestä paikasta. Seurojen palveluissa hoituvat ryhmien ja joukkueiden hallinta, kausi- ja toimintamaksut, eri jäsentoiminnot, tapahtumailmoittautumiset sekä näihin liittyvät muut toiminnot. Palvelussa voi viestiä urheiluseuran jäsenille ja tutkia erilaisia toiminnan raportteja.
Lisäksi urheiluseuralle on tarjolla työkalut seuran laadun kehittämiseen eli Tähtiseura-verkkopalveluun. Seura voi myös ostaa oman lajiliittonsa lisenssejä ja vakuutuksia isommalle ryhmälle seuran harrastajia ja jäseniä nipussa.
Suomisportissa urheiluseura hallinnoi omia palvelujaan ja vastaa henkilötietojen käsittelystä ja palveluidensa peruutus- ja palautusehdoista itse. Suomisport tukee tietosuoja- ja yhdistyslain mukaista seuratoimintaa. Palvelussa urheiluseuran jäsenhallinta ja toiminta on erotettu toisistaan. Jäsenhallinnan työkalut on rakennettu yhdistyslain mukaisiksi.
Palvelun käyttöönotto urheiluseuralle ei sisällä kiinteitä kuukausi- tai vuosimaksuja, sitoutumista tai määräaikaisia sopimuksia. Laajempikäyttö edellyttää yllä kuvatun Svean maksupalvelun aktivoinnin.
Suomisportin käyttö: kuluttajat, henkilökäyttäjät (palvelussa: liikkujat)
Palvelua käytetään verkkoselaimella tai puhelinsovelluksella, jonne luodaan palveluun henkilökohtainen Sporttitili ja Sportti-ID. Sporttitili ja –ID ovat kaiken keskiössä: jokainen päivittää henkilökohtaiset perustietonsa ja näkee omaan liikkumiseen liittyvät tiedot ja maksutiedot reaaliajassa My Data -periaatteen mukaisesti. Lasten huoltajat voivat liittää lapsen Sporttitilin omaan tiliinsä ja hallinnoida huollettaviensa asioita ja tietoja, kaikkia samasta paikasta.
Tilin luonnin jälkeen, henkilökäyttäjät kirjautuvat Suomisportiin joko omalla sähköpostiosoitteellaan tai matkapuhelinnumerollaan. Sähköpostikirjautumisen yhteydessä lähetetään liikkujan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen kertakirjautumislinkki, jota klikkaamalla käyttäjä pääsee Sporttitilinsä tietoihin. Puhelinkirjautumisen yhteydessä liikkuja saa puhelimeensa kertakirjautumiskoodin, jonka avulla hän pääsee palveluun ja omiin tietoihinsa.
Tili perustuu käyttäjän henkilötunnukseen, minkä ansiosta kukaan ei voi luoda palveluun useampaa tiliä. Tämä on jokaisen käyttäjän etu. Yksi Sporttitili ja -ID mahdollistaa liittymisen monen eri organisaation (lajiliiton ja seuran) toimintaan samanaikaisesti. Tämä periaate on tietosuojan mukainen ja varmistaa sen, että henkilöiden tietosuoja toteutuu ja Suomisportiin kertyvä tieto urheilusta on luotettavaa.
Palvelun käyttö edellyttää, että sitoutuu noudattamaan palvelun käyttöehtoja ja käyttämään palvelua käyttöehtojen mukaisesti.
Tarkemmin käytöstä voi lukea käyttöehdoista.
Suomisportin käyttö: organisaatiokäyttäjät
Suomisportin organisaatiokäyttäjiä ovat lajiliittojen ja urheiluseurojen, kuntien, kaupunkien tai alueiden rekistereiden hallinnoijat, tietojen selaajat, päivittäjät ja käsittelijät. Jokaisella organisaatiokäyttäjällä on oma käyttäjätunnus ja salasana. Suomisportia käyttävien yhteisöjen käyttäjät sitoutuvat palvelussa organisaatiokäyttäjien käyttöehtoihin. Organisaatioiden vastuulla on huolehtia palvelussa oman organisaationsa palvelun käytöstä eli nimetä palvelulle pääkäyttäjä.
Organisaation pääkäyttäjäksi nimeämän henkilön tehtävänä on organisaatiopalvelukäytön lisäksi tukea oman organisaationsa muita käyttäjiä. Pääkäyttäjällä on omaan organisaatioonsa tietojen tarkastelu- ja käsittelyoikeus. Hän myöntää muille organisaation käyttäjille käyttöoikeudet ja huolehtii käyttäjätunnusten ja -valtuuksien luomisesta, ylläpidosta ja poistamisesta. Pääkäyttäjyytensä loppuessa pääkäyttäjä on velvollinen varmistamaan pääkäyttäjyyden siirron seuraajalle. Lisäksi pääkäyttäjän on huolehdittava, että organisaation tiedot ovat palvelussa oikein ja sähköpostiosoite on lisättynä organisaationtietoihin. Jos tiedot muuttuvat, tulee pääkäyttäjän käydä päivittämässä organisaation tiedot palveluun.
Kunkin lajiliiton, jäsenjärjestön ja seuran pääkäyttäjäksi nimeämän henkilön tehtävänä on Suomisportin oman käytön lisäksi tukea organisaatioiden muita käyttäjiä. Pääkäyttäjällä on koko organisaation kaikkien tietojen tarkastelu- ja käsittelyoikeus. Hän myöntää organisaation muille käyttäjille käyttöoikeudet ja huolehtii käyttäjätunnusten ja –valtuuksien luomisesta, ylläpidosta ja poistamisesta esimerkiksi työsuhteen alkaessa tai loppuessa.
Rekisterinpitäjät eli palveluntarjoajat (kuten liitto tai urheiluseura) ja niiden henkilötietojen käsittelijät saavat käyttöoikeuden rekisteröidyn tietoihin ainoastaan määräajaksi, rekisteröidylle asioinnin yhteydessä ilmoitettuun lainmukaiseen käyttötarkoitukseen. Käyttötarkoitus on kuvattu kunkin palveluntarjoajan omassa selosteessa henkilötietojen käsittelytoimista. Palveluntarjoaja on velvollinen informoimaan henkilötietojen käsittelytoimista omien palvelujensa käyttäjiä. Palveluntarjoajan tulee informoida peruutus ja palautusehdoista Suomisportissa myytävien palveluiden ja tuotteiden yhteydessä. Lue lisää Suomisportin selosteesta henkilötietojen käsittelytoimista.
Tietoturva ja tietosuoja
Teknisen toimittajan Vincit Oy:n kanssa Suomisportista on toimitussopimus ja ylläpitoa koskeva palvelusopimus, jossa noudatetaan seuraavien sopimusten mukaisia tietoturvan ja tietosuojan sekä henkilötietojen käsittelyn ehtoja: IT2015 YSE-yleiset sopimusehdot (kohta 8), sopimus IT2015 ETP-erityisehtoja tietoverkon välityksellä toimitettavista palveluista (kohdat 13 ja 14) sekä IT2018 EHK – yleisehdot. Vincit täyttää ISO-9001 standardin. Palvelusopimus sisältää toimittajan velvoitteen valvoa järjestelmän tietoturvaa ja mahdollisen tietoturvauhan tai -hyökkäyksen ilmetessä ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin uhan tai hyökkäyksen torjumiseksi sekä tilanteen analysoimiseksi mahdollisia kehittämistoimenpiteitä varten.
Maksupalvelujen tarjoajan, Svea Payments Oy:n kanssa noudatetaan palvelun yleisten sopimusehtojen (verkkokauppias), kohdassa 10 Toiminnallisuus ja tietoturva, ehtoja sekä sopimuksen liitteen ehtoja.
Kaikki palvelun tarjoajat eli muut rekisterinpitäjät ja käsittelijät sitoutetaan sopimuksin Suomisportin tietosuojaperiaatteisiin (Avautuu uuteen välilehteen.) ja henkilötietojen käsittelyyn. (Avautuu uuteen välilehteen.)
Suomisport-palvelun viimeisin ulkoinen ja kattava tekninen tietoturva-arviointi toteutettiin vuonna 2024. Arvioinnin suoritti Suomen johtavan tietoturva-auditointeihin erikoistuneen yrityksen Withsecuren asiantuntijat. Arvioinnin lopputuloksena todettiin, että Suomisport-palvelun tietoturva on kunnossa ja järjestelmän toteutus vastaa voimassa olevia tietoturvavaatimuksia; palvelun vastustuskyky ulkopuolisia tietoturvahyökkäyksiä vastaan vastaa nykyajan vaatimuksia, joskin yksittäinen tietoturva-analyysi ja sen mukaiset toimenpiteet eivät välttämättä suojaa mahdollisilta tulevilta teknisiltä tietoturvauhilta.
Tämän vuoksi Suomisport-tietoturvan ulkoinen arviointi on jatkuva, määräajoin (1 – 2 vuotta) toteuttava prosessi, jolla pyritään huolehtimaan mahdollisimman hyvin palvelun teknisestä tietoturvasta. Teknistä tietoturva-arviointia täydennetään määräaikaisilla tietoturvan juridisilla arvioinneilla ulkopuolisen asiantuntijatahon toimesta.
Palvelun ylläpito ja kehitys
Olympiakomitea vastaa yhdessä Vincit Oy:n ja Svea Payments Oy:n asiantuntijoiden kanssa palvelun laadusta, ylläpidosta ja kehittämisestä.
Suomisportia kehitetään yhteistyössä urheilun kuluttajien, lajiliitojen ja urheiluseurojen kanssa käyttäjäpalautteen ja -tarpeiden pohjalta.
Pääkäyttäjiä suositellaan ilmoittamaan ongelmista ja virhetilanteista välittömästi, jolloin tilannekuvaus tulee asiakastuen, että teknisen tuen tietoon. Suomisportin toimivuuden ja laadun kehittämiseksi järjestetään säännönmukaisesti lajiliitto/jäsenjärjestö ja seurakäyttäjille tarkoitettuja tilaisuuksia ja tapaamisia.
Käyttöönotto
Suomisport-palvelu sellaisenaan on välittömästi käyttöönotettavissa urheiluseurojen ja lajiliittojen / jäsenjärjestöjen toimesta. Palvelun saa käyttöönsä olemalla ensin yhteydessä Suomisportin asiantuntijoihin, jotka tarkistavat, että organisaation perustiedot ovat oikein Suomisportissa.
Käyttöönottoa varten organisaation tulee tehdä palvelusopimus Suomisportin käytöstä ja hyväksyä sopimuksen liitteet. Tämän lisäksi organisaation tulee tehdä erillinen maksupalvelusopimus Svea Paymentsin kanssa.
Nämä asiat kannattaa tehdä ennen käyttöönottoa (lajiliitto, jäsenjärjestö):
- Tarkistaa Suomen Olympiakomitean jäsenyyden voimassaolo: Suomen Olympiakomitean jäsenjärjestöt löydät olympiakomitean nettisivuilta.
- Oman organisaation ja sen alaisten jäsenjärjestöjen (urheiluseurojen) tietojen ajantasaisuuden tarkistus ja rekisterin toimitus Suomisportin asiakaspalvelulle: Suomisportin asiakaspalvelu tarvitsee organisaatioiden perustiedot (vähintään nimi, y-tunnus) liiton perustamiseen Suomisportiin.
- Lajin harrastajien informointi: esimerkiksi tiedotteella, jossa kerrotaan lyhyesti, että kauden vaihtuessa lisenssit / pelipassit ostetaan jatkossa Suomisport–palvelusta.
- Päätöksenteko lisenssikategorioista (harrasta, kilpa, tuomari/toimihenkilö) ja hinnoista: kannattaa suunnitella ajoissa etenkin organisaatioissa, joissa tarvitaan hallituksen päätös. Lisenssi-, pelipassi- ja vakuutustuotteet kannattaa suunnitella mahdollisimman harrastaja ja urheilijaystävällisiksi, jotta ostaminen on kuluttajille mahdollisimman yksinkertaista.
- Vakuutusten ja niiden hintojen sopiminen: tuoteselosteet kannattaa tehdä valmiiksi kaksi viikkoa ennen myynnin aloittamista. Aloitettava ajoissa etenkin liitoissa, joissa tarvitaan hallituksen päätöksiä.
- Svea Paymentsin maksupalvelusopimus: kannattaa tehdä valmiiksi kaksi viikkoa ennen myynnin aloittamista. Svea Payments vaatii liiton virallisen nimenkirjoittajan allekirjoittaman sopimuksen, yhdistysrekisteriotteen, viimeisimmän tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Suomisport-tiimi auttaa maksupalvelusopimuksen kanssa.
- Organisaatiokäyttäjien koulutus ja kutsu Suomisportin organisaatiokäyttäjiksi: Suomisportin pääkäyttäjä voi lisätä ensimmäisen pääkäyttäjän ja sen jälkeen pääkäyttäjä voi kutsua uusia organisaatiokäyttäjiä. Kutsuun tarvitaan aina henkilön Sportti-ID-numero ja sukunimi.
- Lisenssien, vakuutusten ja tapahtumien perustaminen: Olympiakomitean pääkäyttäjän opastuksella tai omatoimisesti, jonka jälkeen Olympiakomitean pääkäyttäjä voi tarkistaa lisenssi- ja vakuutustustiedot, hyväksyä ja julkaista tuotteet myyntiä varten.
Nämä asiat kannattaa tehdä ennen käyttöönottoa (urheiluseura):
- Olla yhteydessä Suomisport-tiimiin, joka tarkistaa seurasi perustiedot Suomisportista.
- Tehdä päätös Suomisportin käyttöönotosta.
- Jäsenten ja harrastajien informointi: esimerkiksi tiedotteella, jossa kerrotaan lyhyesti, että kauden vaihtuessa seuran toiminnanohjaus tapahtuu Suomisportin kautta.
- Svea Paymentsin maksupalvelusopimus: kannattaa tehdä valmiiksi kaksi viikkoa ennen myynnin aloittamista. Svea Payments vaatii seuran virallisen nimenkirjoittajan allekirjoittaman sopimuksen, yhdistysrekisteriotteen, viimeisimmän tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Suomisport-tiimi auttaa maksupalvelusopimuksen kanssa.
- Valita mistä lähteä liikkeelle. Suomisport-tiimi on veloituksetta apuna.
Käytöstä tiedottaminen, käytöntuki ja vikatilanteet
Palvelun ajankohtaisista asioista, päivityksistä ja mahdollisista huoltokatkoksista tiedotetaan pääkäyttäjiä ja kuluttajia Suomisportin nettisivuilla www.suomisport.fi ja tarpeen mukaan sähköpostitse.
Organisaatiokäyttäjät saavat myös sähköpostitse organisaatipkäyttäjien uutiskirjeen, jossa kerrotaan ajankohtaisimmista Suomisport-asioista. Kirje lähetetään Sporttitillillä olevaan sähköpostiosoitteeseen kaikille organisaatiokäyttäjille noin kerran kuussa. Tämän lisäksi uusista toiminnallisuuksista kerrotaan Suomisportin kehityskirjeessä tarpeen mukaan.
Suomisportin tukisivusto palvelee kaikkia käyttäjiä kootusti: www.tuki.suomisport.fi (Avautuu uuteen välilehteen.) (Siirryt ulkoiseen palveluun.)
Olympiakomitean Suomisport-asiakaspalvelu vastaa arkipäivisin klo 8 – 16 lajiliittojen, jäsenjärjestöjen ja urheiluseurojen käyttäjien sekä henkilökäyttäjien tukipyyntöihin sähköpostiosoitteesta suomisport@olympiakomitea.fi tai Suomisportin nettisivujen kaavakkeiden kautta.
Asiakaspalvelu vastaa tukipyyntöihin aikajärjestyksessä mahdollisimman pian. Keskimääräinen vastausaika kaksi (2) tuntia. Vikatilanteista ole pikimmiten yhteydessä Suomisportin asiakaspalvelun osoitteeseen: suomisport@olympiakomitea.fi.