Suomen Olympiakomitea ry

Päivitetty 9.10.2023

 

¢  SUOMISPORTIN KUVAUS

Suomisport on liikunnan ja urheilun oma digipalvelu, jonka käyttäjiä ovat liikkujat, urheiluseurat ja lajiliitot. Palvelu on Suomen Olympiakomitea ry:n tarjoama jäsenpalvelu sen jäsenliitoille ja liittojen alaisille seuroille. Suomisportin selainversiosta ja Suomisport -sovelluksesta löytyvät kaikki tarpeelliset urheilun palvelut, mitkä helpottavat liikkujien, vanhempien, liitto- ja seuratoimijoiden, vapaaehtoisten sekä valmentajien sporttiarkea. Palvelu on käytettävissä 24/7 ja palvelu on toteutettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Selainversio toimii osoitteessa https://www.suomisport.fi.
Sovelluksen saa ladattua osoitteesta https://apps.apple.com/tt/app/suomisport/id1485717830 (AppStore) ja
https://play.google.com/store/apps/details?id=fi.suomisport&hl=fi (PlayStore).

Suomisportia käytetään luomalla palveluun henkilökohtainen Sporttitili. Sporttitili on kaiken keskiössä: siellä jokainen päivittää henkilökohtaiset perustietonsa ja näkee omaan liikkumiseen liittyvät tiedot reaaliajassa.

Sporttitililtä liikkuja löytää urheilun palvelut: harrastukset ja tapahtumat, treenikalenterit, maksut, viestit sekä urheilun tarjoamat räätälöidyt edut. Palvelu auttaa vanhempia ja lapsia hallinnoimaan lajiriippumattomasti omaa harrastusarkea.

Suomisport on urheiluseuroille ja lajiliitoille verkkokauppa, josta liikkujat voivat hankkia urheilun palveluita tai tuotteita. Liikkujien ja urheiluorganisaatioiden välinen rahaliikenne hoituu ilman laskutusta, digimaksuina. Suomisportin avulla lajiliitto voi myydä kilpailulisenssejä ja vakuutuksia sekä tarjota myös erilaisia tapahtumia: koulutuksia, kursseja ja leirejä sekä myöntää liikkujille erilaisia tunnustuksia eli meriittejä. Urheiluseura voi hallita seuransa ryhmien ja joukkueiden hallintaa, kausi- ja toimintamaksuja, jäsenyyksiä ja jäsenrekisteritoimintoja sekä tapahtumia.

Sporttihaku on Suomisportissa olevien palveluiden verkkokauppa, jonne nousevat näkyville kaikki seurojen ja lajiliittojen julkiseksi määritellyt tapahtumat ja tuotteet. Sporttihausta liikkuja voi löytää uuden harrastuksen, ilmoittautua mukana ja maksaa toiminnasta, jos seura/liitto on aktivoinut maksupalvelut.

Suomisportin käytön tuloksena syntyy liikunta- ja urheilutiedon laadukasta tietoa lajiliittojen, urheiluseurojen, viranomaisten ja tutkijoiden käyttöön.

Suomisportissa ei ole kuukausi-, vuosi- tai käyttöönottomaksuja. Liikkujat, lajiliitot ja urheiluseurat saavat palvelun käyttöön veloituksetta. Palvelun maksutoimintoja hyödynnettäessä veloitetaan palvelumaksu per maksutapahtuma.

Suomisportin urheiluyhteisölle tuottaa Olympiakomitea yhteistyössä ohjelmistotalo Vincit Oyj:n ja maksupalvelujen tarjoajan Svea Payments Oy:n kanssa.

 

¢ MAKSUPALVELU

Suomisport-palveluun on sulautettu Svea Payments Oy:n tuottama maksupalvelu, joka mahdollistaa liikkujalle sujuvan maksamisen yleisimmillä markkinoilla olevilla maksutavoilla sekä helpottaa oleellisesti lajiliiton ja urheiluseuran maksujen hallintaa. Suomisportiin sulautettujen maksupalvelutoimintojen kautta maksutieto on heti ajan tasalla, palveluita tarjoavilta organisaatioilta (urheiluseurat, lajiliitot) poistuu luottoriski sekä tarve neuvotella erikseen maksupalvelusopimuksista.

Svea Payments varmistaa, että lajiliitto ja urheiluseura saavat varmasti liikkujien suorittamat maksut tililleen. Laskulla maksamisen osalta yhteistyökumppanina on Svea Perintä Oy, joka huolehtii tarvittaessa laskun perinnästä, lajiliiton tai urheiluseuran saadessa aina niille kohdistetut maksut Svea Paymentsin asiakastililtä.

Maksupalvelu edellyttää, että lajiliitto tai urheiluseura tekee erillisen sopimuksen Svea Payments Oy:n kanssa. Maksupalvelun käyttöönotto on lajiliitoille ja seuroille veloitukseton. Tutustu maksupalvelun erilliseen kuvaukseen tästä.

¢ SUOMISPORT LAJILIITOILLE

Suomisportin avulla lajiliitto voi myydä kilpailulisenssejä ja vakuutuksia sekä tarjota myös erilaisia tapahtumia: koulutuksia, kursseja ja leirejä sekä myöntää liikkujille erilaisia tunnustuksia eli meriittejä. Palvelussa lajiliitto hallinnoi omia palvelujaan: lisenssejä̈, vakuutuksia, tapahtumia sekä näihin liittyviä urheilija- ja liikkujatietoja sekä meriittejä. Palvelu sisältää edellä mainittuihin päätoimintoihin liittyviä tukitoimintoja kuten esimerkiksi raportoinnin sekä avoimet rajapinnat integraatioita varten.

Suomisport/Suomen Olympiakomitea toimii vakuutusasiamiehenä OP Pohjolan lajiliittojen vakuutuksille. Suomisport on kiinteästi integroitu OP:n vakuutusjärjestelmään. Tällöin liikkujan hankkiman liiton vakuutusturvan tiedot siirretään automaattisesti määräajoin vakuutusjärjestelmään. Tämän lisäksi Pohjolan korvauskäsittelijöillä on rajattu näkymä suoraan Palvelun vakuutustietoihin. Suomisport vakuutusasiamiehen roolissa yhdessä lajiliiton kanssa on vastuussa, että liikkuja on informoitu vakuutuksista ja sen ehdoista ja että dokumentit ovat ajantasaista ja oikea. Liikkuja pääsee omalta Sporttitililtä vakuutuskortista klikkaamalla katsomaan vakuutusdokumentit.

 

¢ SUOMISPORT URHEILUSEUROILLE

Suomisportin avulla urheiluseura voi hallita seuransa arjen toimintoja kätevästi yhdestä paikasta. Seurojen palveluissa hoituvat ryhmien ja joukkueiden hallinta, kausi- ja toimintamaksut, eri jäsentoiminnot, tapahtumailmoittautumiset sekä näihin liittyvät muut toiminnot. Palvelussa voi viestiä urheiluseuran jäsenille ja tutkia erilaisia toiminnan raportteja.

Lisäksi urheiluseuralle on tarjolla työkalut seuran laadun kehittämiseen eli Tähtiseura-verkkopalveluun sekä OKM Tukihakupalveluun. Seura voi myös ostaa oman lajiliittonsa lisenssejä ja vakuutuksia isommalle ryhmälle seuran harrastajia ja jäseniä.

Suomisportissa urheiluseura hallinnoi omia palvelujaan ja vastaa henkilötietojen käsittelystä ja palveluidensa peruutus- ja palautusehdoista itse. Suomisport tukee tietosuoja- ja yhdistyslain mukaista seuratoimintaa. Palvelussa urheiluseuran jäsenhallinta ja toiminta on erotettu toisistaan. Jäsenhallinnan työkalut on rakennettu yhdistyslain mukaisiksi.
Palvelun käyttöönotto urheiluseuralle ei sisällä kiinteitä kuukausi- tai vuosimaksuja, sitoutumista tai määräaikaisia sopimuksia. Laajempikäyttö edellyttää yllä kuvatun Svean maksupalvelun aktivoinnin.

 

¢ SUOMISPORTIN KÄYTTÖ: LIIKKUJAT

Palvelua käytetään Internet-yhteyden välityksellä selaimella tai puhelinsovelluksella, jonne luodaan palveluun henkilökohtainen Sporttitili ja Sportti-ID. Sporttitili ja – ID ovat kaiken keskiössä: jokainen päivittää henkilökohtaiset perustietonsa ja näkee omaan liikkumiseen liittyvät tiedot reaaliajassa My Data -periaatteen mukaisesti. Huoltajat voivat liittää lapsen Sporttitilin omaan tiliinsä ja hallinnoida huollettaviensa asioita ja tietoja, kaikkia samasta paikasta.

Tlin luonnin jälkeen, liikkujat kirjautuvat Suomisportiin joko omalla sähköpostiosoitteellaan tai matkapuhelinnumerollaan. Sähköpostikirjautumisen yhteydessä lähetetään liikkujan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen kertakirjautumislinkki, jota klikkaamalla käyttäjä pääsee Sporttitilinsä tietoihin. Puhelinkirjautumisen yhteydessä liikkuja saa puhelimeensa kertakirjautumiskoodin, jonka avulla hän pääsee palveluun ja omiin tietoihinsa.

Tili perustuu käyttäjän henkilötunnukseen, minkä ansiosta kukaan ei voi luoda palveluun useampaa tiliä. Yksi Sporttitili ja -ID mahdollistaa liittymisen monen eri organisaation (lajiliiton ja seuran) toimintaan samanaikaisesti. Tämä periaate on tietosuojan mukainen ja varmistaa sen, että henkilöiden tietosuoja toteutuu ja Suomisportiin kertyvä tieto urheilusta on luotettavaa. Palvelun käyttö edellyttää, että sitoutuu noudattamaan palvelun käyttöehtoja ja käyttämään palvelua käyttöehtojen mukaisesti.
Tarkemmin käytöstä voi lukea käyttöehdoista.

 

¢ SUOMISPORTIN KÄYTTÖ: ORGANISAATIOKÄYTTÄJÄT

Suomisportin organisaatiokäyttäjiä ovat lajiliittojen ja urheiluseurojen, kuntien, kaupunkien tai alueiden rekistereiden hallinnoijat, tietojen selaajat, päivittäjät ja käsittelijät. Jokaisella organisaatiokäyttäjällä on oma käyttäjätunnus ja salasana. Suomisportia käyttävien yhteisöjen käyttäjät sitoutuvat palvelussa organisaatiokäyttäjien käyttöehtoihin. Organisaatioiden vastuulla on huolehtia palvelussa oman organisaationsa palvelun käytöstä eli nimetä palvelulle pääkäyttäjä.

Organisaation pääkäyttäjäksi nimeämän henkilön tehtävänä on organisaatiopalvelukäytön lisäksi tukea oman organisaationsa muita käyttäjiä. Pääkäyttäjällä on omaan organisaatioonsa tietojen tarkastelu- ja käsittelyoikeus. Hän myöntää muille organisaation käyttäjille käyttöoikeudet ja huolehtii käyttäjätunnusten ja -valtuuksien luomisesta, ylläpidosta ja poistamisesta. Pääkäyttäjyytensä loppuessa pääkäyttäjä on velvollinen varmistamaan pääkäyttäjyyden siirron seuraajalle. Lisäksi pääkäyttäjän on huolehdittava, että organisaation tiedot ovat palvelussa oikein ja sähköpostiosoite on lisättynä organisaationtietoihin. Jos tiedot muuttuvat, tulee pääkäyttäjän käydä päivittämässä organisaation tiedot palveluun.

Kunkin lajiliiton ja seuran pääkäyttäjäksi nimeämän henkilön tehtävänä on Suomisportin oman käytön lisäksi tukea organisaatioiden muita käyttäjiä. Pääkäyttäjällä on koko liiton / seuran kaikkien tietojen tarkastelu- ja käsittelyoikeus. Hän myöntää liiton / seuran muille käyttäjille käyttöoikeudet ja huolehtii käyttäjätunnusten ja –valtuuksien luomisesta, ylläpidosta ja poistamisesta esimerkiksi työsuhteen alkaessa/loppuessa.

Rekisterinpitäjät eli palveluntarjoajat (kuten liitto tai urheiluseura) ja niiden henkilötietojen käsittelijät saavat käyttöoikeuden rekisteröidyn tietoihin ainoastaan määräajaksi, rekisteröidylle asioinnin yhteydessä ilmoitettuun lainmukaiseen käyttötarkoitukseen. Käyttötarkoitus on kuvattu kunkin palveluntarjoajan omassa selosteessa henkilötietojen käsittelytoimista. Palveluntarjoaja on velvollinen informoimaan henkilötietojen käsittelytoimista omien palvelujensa käyttäjiä. Palveluntarjoajan tulee informoida peruutus ja palautusehdoista Suomisportissa myytävien palveluiden ja tuotteiden yhteydessä. Lue lisää Suomisportin selosteesta henkilötietojen käsittelytoimista.

 

¢ TIETOTURVA JA TIETOSUOJA

Teknisen toimittajan Vincit Oy:n kanssa Suomisportista on toimitussopimus ja ylläpitoa koskeva palvelusopimus, jossa noudatetaan seuraavien sopimusten mukaisia tietoturvan ja tietosuojan sekä henkilötietojen käsittelyn ehtoja: IT2015 YSE-yleiset sopimusehdot (kohta 8), sopimus IT2015 ETP-erityisehtoja tietoverkon välityksellä toimitettavista palveluista (kohdat 13 ja 14) sekä IT2018 EHK – yleisehdot. Vincit täyttää ISO-9001 standardin. Palvelusopimus sisältää toimittajan velvoitteen valvoa järjestelmän tietoturvaa ja mahdollisen tietoturvauhan tai -hyökkäyksen ilmetessä ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin uhan tai hyökkäyksen torjumiseksi sekä tilanteen analysoimiseksi mahdollisia kehittämistoimenpiteitä varten.

Maksupalvelujen tarjoajan, Svea Payments Oy:n kanssa noudatetaan palvelun yleisten sopimusehtojen (verkkokauppias), kohdassa 10 Toiminnallisuus ja tietoturva, ehtoja sekä sopimuksen liitteen ehtoja.

Kaikki palvelun tarjoajat eli muut rekisterinpitäjät ja käsittelijät sitoutetaan sopimuksin Suomisportin tietosuojaperiaatteisiin ja henkilötietojen käsittelyyn.

Suomisport-palvelun ulkoinen, kattava tekninen tietoturva-arviointi toteutettiin syyskuussa 2020. Arvioinnin suoritti Suomen johtavan tietoturva-auditointeihin erikoistuneen yrityksen Nixu Oyj:n asiantuntijat. Arvioinnin lopputuloksena todettiin, että Suomisport-palvelun tietoturva on kunnossa ja järjestelmän toteutus vastaa voimassa olevia tietoturvavaatimuksia; Palvelun vastustuskyky ulkopuolisia tietoturvahyökkäyksiä vastaan vastaa nykyajan vaatimuksia, joskin yksittäinen tietoturva-analyysi ja sen mukaiset toimenpiteet eivät välttämättä suojaa mahdollisilta tulevilta teknisiltä tietoturvauhilta Tämän vuoksi Suomisport-tietoturvan ulkoinen arviointi on jatkuva, määräajoin (1 – 2 vuotta) toteuttava prosessi, jolla pyritään huolehtimaan mahdollisimman hyvin palvelun teknisestä tietoturvasta. Teknistä tietoturva-arviointia täydennetään määräaikaisilla tietoturvan juridisilla arvioinneilla ulkopuolisen asiantuntijatahon toimesta.

 

¢ PALVELUN YLLÄPITO JA KEHITTÄMINEN

Olympiakomitea vastaa yhdessä Vincit Oy:n ja Svea Payments Oy:n asiantuntijoiden kanssa palvelun laadusta, ylläpidosta ja kehittämisestä.

Suomisportia kehitetään yhteistyössä liikkujien, lajiliitojen ja urheiluseurojen kanssa käyttäjäpalautteen ja -tarpeiden pohjalta. Pääkäyttäjiä suositellaan ilmoittamaan ongelmista ja virhetilanteista välittömästi, jolloin tilannekuvaus tulee asiakastuen, että teknisen tuen tietoon. Suomisportin toimivuuden ja laadun kehittämiseksi järjestetään säännönmukaisesti lajiliitto- ja seurakäyttäjille tarkoitettuja tilaisuuksia ja tapaamisia.

 

¢ KÄYTTÖÖNOTTO  

Suomisport-palvelu sellaisenaan on välittömästi käyttöönotettavissa. Palvelun saa käyttöönsä olemalla yhteydessä Suomisport-asiakaspalveluun suomisport@olympiakomitea.fi tai lajiliiton / seuran olemassa olevaan pääkäyttäjään.

  1. Ennen palvelun käyttöönottoa on kuitenkin hyvä edetä seuraavasti:
    Jäsenistön/harrastajakunnan informoiminen. Tarjolla on Suomisportin perusviestinnän materiaalia/tiedote. Tiedotteessa kerrotaan lyhyesti, että kauden vaihtuessa lisenssit ostetaan uudesta Suomisport –palvelusta;
  2. Liiton oma päätöksenteko lisenssikategorioista ja hinnoista: Valmis kaksi viikkoa ennen myynnin aloittamista. Aloitettava ajoissa etenkin liitoissa, joissa tarvitaan hallituksen päätöksiä. Tässä kohtaa on hyvä paikka miettiä tuoterepertuaaria yksinkertaisemmaksi, jotta lisenssin hankkiminen olisi urheilijalle mahdollisimman yksinkertaista ja kuormittaisi myös liiton toimistoa vähemmän;
  3. Vakuutusten ja niiden hintojen sopiminen OP Vakuutuksen kanssa: Tuoteselosteet valmiiksi kaksi viikkoa ennen myynnin aloittamista. Aloitettava ajoissa etenkin liitoissa, joissa tarvitaan hallituksen päätöksiä. OP-sopimuksiin tarvitaan liiton nimenkirjoittaja;
  4. Svea Paymentsin sopimus valmiiksi kaksi viikkoa ennen myynnin aloittamista: Svea Payments vaatii liiton virallisen nimenkirjoittajan allekirjoittaman sopimuksen. Tähän asiaan saa opastusta Olympiakomiteasta;
  5. Lisenssien ja vakuutusten perustaminen Suomisportiin joko Olympiakomitean pääkäyttäjän opastuksella tai omatoimisesti, jonka jälkeen Olympiakomitean pääkäyttäjä tarkistaa vakuutusten tiedot, hyväksyy ja julkaisee ne myyntiä varten;
  6. Liittokäyttäjä rekisteröityy Suomisport-palveluun, jonka jälkeen Olympiakomitean pääkäyttäjä kutsuu henkilön oman liittonsa käyttäjäksi;
  7. Liittokäyttäjän tukena Olympiakomiteassa toimivat Suomisportin pääkäyttäjä(-t) ja Suomisport-tiimi.

 

Yhteydenotot ensisijaisesti sopimuksessa mainitulle yhteyshenkilölle ja toissijaisesti osoitteessa info.suomisport.fi olevaan Ohje/Tuki-toiminnon kautta.

 

¢ KÄYTÖSTÄ TIEDOTTAMINEN, KÄYTÖNTUKI, VIKATILANTEET
Palvelun ajankohtaisista asioista, päivityksistä ja mahdollisista huoltokatkoksista tiedotetaan pääkäyttäjiä ja liikkujia palvelun internetsivuilla www.suomisport.fi ja sähköpostitse Sporttitillillä olevaan osoitteeseen.

Suomisportin käytön tukeen on ohjeet kootusti: www.tuki.suomisport.fi.

Olympiakomitean Suomisport-asiakaspalvelu vastaa arkipäivisin klo 8 – 16 lajiliittojen ja urheiluseurojen käyttäjien sekä liikkujien tukipyyntöihin sähköpostiosoitteesta suomisport@olympiakomitea.fi Asiakaspalvelu vastaa tukipyyntöihin aikajärjestyksessä mahdollisimman pian. Keskimääräinen vastausaika kaksi (2) tuntia.
Vikatilanteista ole pikimmiten yhteydessä Suomisportin asiakaspalvelun osoitteeseen: suomisport@olympiakomitea.fi