
Loppuvuodesta keräsimme palautetta Suomisportin palveluista vuotuisessa palautekyselyssä, johon vastasi yli 600 henkilöä. Vastaajat edustivat loppukäyttäjiä, urheiluseuroja ja lajiliittoja.
Vertailtavuuden säilyttämiseksi kysely toteutettiin samoilla kysymyksillä kuin aikaisempina vuosina, ja se kohdistettiin seuroille ja lajiliitoille. Uudessa erillisessä kyselyssä selvitettiin loppukäyttäjien ja kuluttajien kokemuksia ja palautetta asiakaspalvelun kehittämiseksi.
Palaute vuonna 2024 on edelleen hyvällä tasolla, ja palvelu on kehittynyt positiiviseen suuntaan kaikilla osa-alueilla. Loppukäyttäjät arvostavat erityisesti asiakaspalvelumme nopeutta ja ystävällisyyttä. Seuroilta saatiin jälleen paljon kehitysehdotuksia, mutta erityisesti maksutoimintojen palaute oli myönteistä. Lajiliittojen osalta palaute on vakiintunut vahvalle hyvälle tasolle.
Kyselyyn vastattiin asteikolla 1–5, jossa 1 on huono ja 5 erittäin hyvä.
Asiakaspalvelu ja tuki saavat kiitosta
Asiakaspalveluumme yhteyden ottaneet ovat olleet erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kuluttajat ja organisaatiokäyttäjät arvioivat asiakaspalvelun ystävällisyyden arvosanalla 4,4 ja selkeyden 4,4.
Asiakaspalvelumme käsittelee yli 14 000 kysymystä vuodessa. 78 % vastaajista kertoi, että heidän kysymyksensä ratkesivat ensimmäisellä yhteydenotolla. Vastausnopeus koettiin erinomaiseksi. Myös lajiliittojen käyttäjien tyytyväisyys tukisivuihin ja asiakaspalvelun tukeen oli noussut.
Parannusehdotuksina nousivat esille yhteydenottokanavien monipuolistaminen sekä selkeämmät ohjeet Suomisportin kirjautumista hyödyntävissä erillisissä palveluissa.
- Tyytyväisyys asiakaspalveluun: 4,38
- Asiakaspalvelun ystävällisyys: 4,4
- Vastausnopeus: 4,43
Seurat: Tyytyväisyys maksujen hallintaan kasvaa – palvelun tietoturvaa ja yhdistyslainmukaisuutta arvostetaan
Seurojen palvelut saivat keskimäärin arvosanan 3,31 (nousua edellisvuosista: 3,24 vuonna 2023 ja 3,17 vuonna 2022). Tyytyväisyys kasvoi kaikissa toiminnoissa.
Erityisesti maksujen hallinta sai merkittävää kiitosta: ryhmien ja joukkueiden kausimaksujen hallinta sai arvosanan 3,73, kun se oli edellisvuonna 3,37. Myös jäsenmaksujen hallinta sai positiivista palautetta.
– On hienoa nähdä, että maksujen hallinta on saanut parempaa palautetta tänä vuonna. Teimme kesän lopulla suuria parannuksia käyttöliittymään maksujen hallinnan helpottamiseksi, ja tämä näkyy saadussa palautteessa, iloitsee asiakkuuspäällikkö Carita Riutta.
Suomisportin tietoturvaa ja yhdistyslainmukaisuutta arvostettiin edelleen erinomaisesti, yli 4 arvosanoilla. Myös viestintätoiminnot saivat aiempaa parempaa palautetta, vaikka kehitettävää viestinnässä edelleen on.
- Yleisarvosana: 3,3
- Maksujen hallinta: 3,6
- Ryhmien ja joukkueiden hallinnointi: 3,6
- Jäsenhallinta: 3,4
Lajiliittojen palaute pysyy tasaisen hyvänä
Lajiliittojen palaute on pysynyt vakiintuneena verrattuna edellisiin vuosiin. Liittojen palvelujen tyytyväisyys nousi hieman edellisvuosista, ollen 3,67 (3,61 vuonna 2023, 3,55 vuonna 2022). Liittojen päätoiminnot, kuten lisenssien, pelipassien ja vakuutusten hallinta ja maksaminen, saivat erinomaisia arvosanoja yli 4.
Tänä vuonna tarjosimme liitoille ensimmäistä kertaa laajasti datapalvelua, joka sai kiitosta. Kuitenkin osa vastaajista ei ollut varma, oliko heidän liittonsa hyödyntänyt tätä palvelua. Avoimissa palautteissa toivottiin edelleen parempia ohjeita Suomisportin monipuolisemmalle käytölle, ja esiin nousi myös seurojen palveluiden vahvempi priorisointi suhteessa liittopalveluihin.
- Yleisarvosana: 3,7
- Maksaminen: 4,1
- Tapahtumien hallinnointi: 4,0
- Lisenssien/pelipassien hallinnointi: 4,0
Suomisportin kehitys jatkuu
Haluamme jatkossakin saada palautetta kaikilta kohderyhmiltämme. Suomisportiin tuodaan jatkuvasti uusia ominaisuuksia erityisesti seurojen toiveesta. Liittojen puolella keskitymme parempaan tiedolla johtamisen tueksi annettavaan palveluun ja raportoinnin kehittämiseen. Palautteet ovat meille tärkeitä, ja niitä kannattaa antaa.
Kyselyiden analysoinnissa hyödynnettiin tekoälyä, mutta kaikki data ja löydökset on käyty huolellisesti läpi asiantuntijoidemme toimesta.